Ugrás a fő tartalomra
Minden kollekcióÉtlap és itallap
Étlap és itallap feltöltés
Étlap és itallap feltöltés

Bemutatjuk, hogyan töltheted fel a vendéglátó egységed teljes étlapját és itallapját.

Frissítve több mint egy héttel ezelőtt

Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a folyamatot, hogyan tudod feltölteni az étlapod és itallapod az Orsys rendszerébe.

Feltöltés előtt olvasd el a Hogyan építsd fel az étlapod és itallapod cikkünket, ahol részletesen bemutatjuk az optimális struktúrát és elrendezést.

Kollégáink a csatlakozásod után az első feltöltést ingyenesen elvégzik az Orsys szoftverébe. Ha szeretnéd igénybe venni ezt a szolgáltatást, akkor küld el az étlapod digitális formában az [email protected] e-mail címre. Az e-mailben írd meg az éttermed nevét is!

Feltét csoportok beállítása, létrehozása

Mielőtt rátérnénk a termékekre, érdemes feltölteni a feltét csoportokat és feltétetek, ha vannak. Így amikor a termékeket töltjük, már egyből beállíthatóak ezek a tételek is és nem kell még egyszer átmenni a teljes étlapon.

Feltét csoportoknál a következő adatokat lehet megadni:

  • SKUID: ezzel azonosítod a terméked külsős rendelések esetén.

  • Feltét csoport elnevezése: ez jelenik majd meg a POS-on és egyéb felületeken mint gyűjtőnév. Példa: Pizza feltétek, Kávé extrák.

  • Feltét csoport leírása (opcionális): ide belső leírást tudsz adni, amit a kollégák látnak a felületen. Példa: Fizetős pizza feltétek.

  • Minimum választás: itt tudod megadni, hogy kötelező-e a feltét és ha igen, akkor mennyi a minimum. Ha nem szeretnéd kötelezővé tenni, akkor 0-át adj meg.

  • Maximum választás: itt tudod megadni, hogy maximum hány feltét választása lehetséges ebből a csoportból. Ez olyan esetben hasznos, amikor korlátozni szeretnéd, például főételeknél csak 1 köret választható. Alapesetben hagyd 99 db-on.

  • Egyszerre választható: itt tudod megadni, hogy egy konkrét feltétet hányszor lehet választani. Például a pizza feltétekből ha csak egy választható mindegyikből, akkor itt 1-et kell megadnod.

  • NTAK kategória: itt kell kiválasztani, hogy a feltétben lévő tételek milyen NTAK kategóriába sorolhatók. Ezt a termékeknél felül lehet írni.

A feltét- és termékcsoportoknál is van tulajdonság öröklődés. Erről részletesebben ebben a cikkben tudsz olvasni: Tulajdonság öröklődés.

Feltétek beállítása és létrehozása

Ha létrehoztad a feltét csoportokat, akkor a következő lépés a feltétek, extrák és kiegészítők feltöltése.

Feltéteknél a következő adatokat lehet megadni:

  • SKUID: ezzel azonosítod a terméked külsős rendelések esetén.

  • Feltét név: ez látszódik a POS-on és egyéb felületeken.

  • Feltét leírás (opcionális): ide tudsz egyéb információkat megadni a feltétről.

  • Bruttó alapár: ez a feltét bruttó ára. Ha ingyenes a feltét, akkor 0-át írj ide.

  • ÁFA tartalom (helyi): ide tudod megadni mekkora ÁFA érték van a feltéten helyben fogyasztás esetén. Csak számot kell beírni, például: 18.

  • ÁFA tartalom (szállítós): ide tudod megadni, mekkora ÁFA érték van a feltéten kiszállítás vagy elvitel esetén. Csak számot kell beírni, például: 27.

  • NTAK kategória: itt tudod beállítani a megfelelő NTAK kategóriát. Ha már beállítottad a feltét csoportnál, akkor ez az adat öröklődik, tehát felveszi a csoport beállÍtás adatait.

Termék csoportok beállításai, létrehozása

Ha feltöltötted a feltét csoportokat és feltéteket, akkor lehet kezdeni a termék csoportok létrehozását. Termék csoportoknál is érvényes a Tulajdonság öröklődés. Az öröklődött tulajdonságokat módosíthatod a termékeknél külön-külön is.

Termékcsoportoknál a következő adatokat lehet megadni:

  • SKUID: ezzel azonosítod a termékeket külsős rendelések esetén.

  • Termék csoport elnevezése: ez jelenik meg a POS-on és egyéb felületeken és ezzel azonosítják a munkatársaid és a vásárlók a benne lévő termékeket. Érdemes könnyen értelmezhető gyűjtő neveket adni, például: Pizzák, Üdítők, Hamburgerek.

  • Termék csoport leírása (opcionális): ez a leírás egy plusz tájékoztató, ami a csoportot bemutatja. Egy különlegesebb csoportnál szükséges lehet extra információ, mint például Gluténmentes ételek, ahol leírhatod, hogy nem gluténmentes a konyhátok, ezért keresztszennyeződéseket tartalmazhatnak a benne lévő termékek (ez az online rendelési felületnél lehet hasznos, ahol látják a vendégek az étlapod).

  • Feltétek: itt tudod hozzáadni a csoportokhoz az előre létrehozott feltét csoportokat. Ezek a feltét csoportok automatikusan hozzátevődnek majd a csoportban lévő termékekhez is, így nem kell egyesével külön hozzáadnod az összes termékedhez ugyanazt a feltétet. Számít a sorrend, mert abban a sorrendben jelenik majd meg a különböző felületeken is.

  • NTAK kategória: itt tudod kiválasztani, hogy a csoportban lévő termékek melyik NTAK kategóriába sorolhatóak.

  • Helyiségek (opcionális): ha több különböző konyhában készíted az ételeket és szeretnéd használni a többhelyiséges nyomtatást, akkor itt tudod beállítani a már előre létrehozott helyiségeket.

  • Csoport színe (opcionális): ki tudod választani egy megadott listából, hogy milyen színnel jelenjen meg az adott csoport. Ezzel a színezéssel egyszerűbben meg tudod különböztetni őket a rendelések felvételénél a POS-ban.

Ezek mellett a csoportok rendelkeznek néhány státusszal is:

  • Termékcsoport látható?: ha ki van kapcsolva, akkor rendelés felvételkor nem választható.

  • Kiszállításra rendelhető?: a csoportban lévő termékek megjelennek a kiszállításos rendelés felvételkor vagy nem. Ez olyankor hasznos, ha például rendelkezel koktélokkal, mert koktélokat nem szállítasz ki.

  • Rendelhető fél adag?: a csoportban lévő termékekből rendelhető fél adag? Részleteket itt olvashatsz: Fél adag kezelése és beállítása.

Termékek beállításai, létrehozása

A termékek rengeteg egyedi beállítással rendelkeznek, hogy minden vendéglátó egység számára megfeleljen, de ezek többsége opcionális. Minél több extra adatot adsz meg ami számodra releváns, annál jobban tudnak majd a munkatársak dolgozni és biztosan nem vész el információ.

Termék alapbeállítások

Az alap beállítások azok, amelyek elengedhetetlenek egy termék létrehozásához és későbbi használatához (persze vannak köztük opcionálisak is). Ezeket szükséges minden terméknél beállítani.

Termékeknél a következő alap adatokat lehet megadni:

  • SKUID: ezzel azonosítod a termékeket külsős rendelések esetén.

  • Termék név: ezzel azonosítják a munkatársaid a termékeket. Fontos, hogy olyan nevet adj ami ha beérkezik a konyhára, akkor a szakácsok is könnyen felismerhetik. Például ha van bolognai tésztád és bolognai pizzád is akkor ne csak “Bolognai” legyen a neve, hanem “Bolognai Pizza”.

  • Termékleírás (opcionális): ide tudsz plusz tájékoztatást adni a pincéreknek és vásárlóknak, hogy hogyan készül el a termék és hogy mi van benne.

  • Bruttó alapár: ez lesz a termék végleges fogyasztói ára.

  • Kedvezményes ár: ha van fix kedvezmény az étlapodon, akkor itt tudod termék szinten beállítani. Például: ha egy terméked alapára 2900 Ft, de ide beírod, hogy 1900 Ft, akkor mind a pincéreknek mind a vásárlóknak ez úgy jelenik meg, hogy 2900 Ft helyett csak 1900 Ft. Ha nem szeretnél kedvezményes árat adni, akkor hagyd üresen ezt a mezőt.

  • Csomagolási díj: itt tudsz egyedi csomagolási díjat megadni. További információkat a Csomagolási díj cikkben olvashatsz.

  • ÁFA tartalom (helyi): ez a helyben fogyasztáskor számítandó ÁFA érték.

  • ÁFA tartalom (kiszállítás): ez az elviteles és kiszállítás rendeléskor számítandó ÁFA érték.

  • Feltétek: itt adhatsz hozzá választható feltét csoportokat. Alapesetben öröklődik ez a tulajdonság a csoportból, tehát csak akkor kell módosítani ha egy-egy terméknél más az adat.

  • NTAK kategória: itt tudod kiválasztani, hogy a termék melyik NTAK kategóriába sorolható. Ha előre beállítottál a csoportnak kategóriát, és az nem lenne megfelelő, akkor ebben az esetben kapcsold ki a “Státuszok”-nál lévő “Csoport NTAK kategóriájának használata” kapcsolót és utána tudod szerkeszteni a kategóriát.

Termékekhez állítható státuszok:

  • Termék látható?: ha kikapcsolod, akkor a termék nem rendelhető a POS-on és egyéb felületeken.

  • Termék kiszállításra rendelhető?: ha engedélyezed, akkor a termék helyben fogyasztás, és elviteles- vagy kiszállításos rendelésnél is elérhető lesz, ha kikapcsolod, akkor csak helyben fogyasztásnál. Ez akkor hasznos, ha olyan termékekkel rendelkezel, amit nem lehet kiszállítani, például koktélok.

  • Rendelhető fél adag?: a termékből rendelhető fél adag? Részleteket itt olvashatsz: Fél adag kezelése és beállítása.

  • Extra beállítások megjelenítése: itt tudod bekapcsolni az extra beállításokat, amikről lentebb írunk.

  • Csoport NTAK kategóriájának használata: ha be van kapcsolva ez a státusz, akkor a termék automatikusan a csoport NTAK kategóriáját örökli. Ezt csak akkor érdemes kikapcsolni, ha szeretnél egyedi kategóriát beállítani egy terméknél. Ha egy piros felkiáltójel ikon van mellette az azt jelenti, hogy a csoportnál nincs megadva NTAK kategória.

  • Csoport nyomtató helyiségének használata: ha be van állítva helyiség a csoportban, akkor ezt bekapcsolva automatikusan örökli ezt a tulajdonságot. Ezt akkor érdemes kikapcsolni, hogy ha egyedi helyiséget szeretnénk egy terméknél beállítani. Ha egy piros felkiáltójel ikon van mellette az azt jelenti, hogy a csoportnál nincs megadva helyiség.

  • Visszaváltási díj: ha be van kapcsolva ez a státusz, akkor a “Termék alap adatok” alatt megjelenik egy újabb beállítás, ahol megadhatod a termékhez a visszaváltási- vagy betétdíjat.

  • Elérhető az online rendelés esetén: ha rendelkezel az Éttermi honlap kiegészítő csomagunkkal, akkor itt tudod beállítani, hogy megjelenjen az adott termék a vásárlóknak a felületeden vagy ne. Ha be van kapcsolva, akkor megjelenik a termék, ha pedig ki van kapcsolva, akkor nem jelenik meg és nem tudják megrendelni ezt a terméket.

Termék extra beállítások

Az extra beállítások azok, amik nem kötelezőek az értékesítéshez, viszont nagyon hasznos ha be van állítva. Amikor egy új pincér kollégát vesztek fel, akkor sokkal egyszerűbb a betanítás, ha rögtön megnézheti a termék leírását, képét, allergéneket és egyéb információkat.

Termék létrehozásánál ezeket a státuszoknál lévő “Extra beállítások megjelenítése” bekapcsolásával érheted el. Amennyiben szerkesztesz egy termék, úgy a termék képe bekerül az “Alap adatok” közé, a többit pedig az “Allergének, tápanyagok” tab alatt találhatod.

Termék képe: behúzással vagy a “Kiválaszt” gombra kattintva tölthetsz fel a termékedről képet. Több szempontból is hasznos lehet. Az egyik, hogy ha a pincér kimegy a vendéghez tablettel a kezében, akkor egyszerűen meg tudja mutatni neki a termékeket. A szép, ínycsiklandó képek segítenek a választásban. A másik, hogy ránézésre könnyebb lehet rendelés felvételkor kiválasztani a megrendelt termékeket.

Allergének: be lehet állítani, hogy az adott termék milyen allergént tartalmaz. Ez az információ megjelenik a termékeknél rendelés felvétele közben, így nem kell a munkatársaknak megjegyezniük, hogy mely termék milyen allergéneket tartalmaz, hanem egyszerűen elérhető az adat.

Tápértékek: meg lehet adni egy termék minden tápérték adatát. Ez is megjelenik a termékeknél rendelés felvétel közben. Így ha valaki diétázik vagy csak nagyon tudatosan étkezik, könnyedén tudnak segíteni a munkatársak a választásban.

DRS (MOHU visszaváltási- és betétdíj)

Ha egy üdítőn van visszaváltási- vagy betétdíj, akkor kérlek nézd meg a MOHU visszaváltási és betétdíj tájékoztatónkat. Itt írtuk le, hogyan kell beállítani és helyesen használni ezt a rendszert.

Összetevők beállításának használata és funkciója

Az összetevők beállításai minden esetben csak a termék szerkesztési módjában találhatók meg. Tehát amikor még csak létrehozunk egy terméket, ott még nem lesz látható és kezelhető. Egy terméknek megadhatjuk az összes összetevőjét, amiből a rendszer automatikusan számolni tudja majd a raktárkészlet fogyását.

Ha további információt szeretnél a raktárkészlettel kapcsolatban, akkor látogass el erre az oldalra: Raktárkészlet kezelése.

Miért fontos és hasznos a receptúra használata?

  • Ha felviszed a bevételezéseket (alapanyag vásárlásokat), akkor a rendszer automatikusan kikalkulálja, hogy egy ételeden mennyi profitod van és mennyire éri meg értékesíteni.

  • Extra statisztikákat kapsz arról, hogy melyek a legjobb termékeid és melyek amiket érdemes lenne leváltani vagy árat emelni. Részletesebben a Teljesítmény négyszög statisztika oldalon olvashatsz.

  • Könnyedén kinyomtathatod az anyaghányad dokumentációd, amit a NÉBIH kötelezően ellenőriz.

  • Pontosan meglesz, hogy mely termékhez milyen alapanyagok kellenek, emiatt egy új szakács kolléga betanítása sokkal egyszerűbb

Választ kapott a kérdésére?