Amennyiben vállalkozásodnak is szükséges az adatszolgáltatás, akkor ebben a dokumentumban találod meg pontosan hogyan működik ez a funkciónk.
Ha nem vagy biztos benne, hogy neked szükséges adatot küldeni az NTAK felé, akkor olvasd el a Kinek kell NTAK adatot szolgáltatni cikkünk.
Az NTAK adatküldés beállításához és beüzemeléséhez olvasd el az NTAK adatküldés beállítása cikkünk.
Mi az az NTAK adatszolgáltatás?
Az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) 2021-ben kezdte meg vendéglátó helyek adatszolgáltatásának fogadását, amit az MTÜ (Magyar Turisztikai Ügynökség) felügyel.
Magyarországon bejegyzett vendéglátó vállalatok számára kötelező az NTAK regisztráció. Az NTAK adatszolgáltatás pedig azon múlik, hogy a vállalkozás megfelel-e az aktuális feltételeknek.
NTAK adatszolgáltatás lényege, hogy élőben, folyamatosan anonimizált fogyasztói adatokat kell küldeni az MTÜ felé egy speciálisan erre a célra fejlesztett API-n keresztül. Ez szoftver használata nélkül nagyon nehézkes, emiatt fejlesztettük le minden partnerünk számára az NTAK adatküldési rendszert. Használata teljesen ingyenes, minden fő csomagban megtalálható.
Adatszolgáltatás működése
Amikor aktív az NTAK adatszolgáltatás, akkor az Orsys Éttermi Szoftver folyamatosan küldi az NTAK rendszere felé a kötelező adatokat.
A statisztikai adatok küldési ideje és az adatok köre két csoportba sorolható: valós idejű adattovábbítás és napi zárás.
Napi zárás küldése
A napi zárást vagy más néven napi összesítőt minden egyes nap el kell küldeni az NTAK számára. Ezzel ellenőrzi az NTAK rendszere, hogy rendben van az adatkapcsolat, és hogy nyitva vagy zárva volt aznap az étterem. Tehát a zárást akkor is küldeni kell, ha az étterem nemzeti ünnep, szabadságolás vagy más esemény miatt zárva tart.
Milyen adatokat kell továbbítani:
Adatküldés időpontja
Tárgynap
Tárgynap besorolása (normál / adott napon zárva / forgalom nélküli nap)
Nyitás és zárás dátuma és időpontja
Összes borravaló
Rendszerünk az NTAK napi zárás adatait minden étteremnél más időpontban küldi, attól függően, hogy a “Pénztárgép zárás időpontja” beállításban mi van beállítva, ehhez képest +1 órával.
A nyitás és zárás időpontját nem szükséges megadni, a szoftver érzékeli és elmenti a POS program megnyitásának és bezárásának időpontját, ezt küldi el a napi összesítőben kerekítve.
Ha zárva volt az étterem, a szerver ezt is automatikusan küldi a megfelelő időpontban. Nem szükséges se megnyitni, sem pedig kezelni ezt a partnereknek.
Valós idejű adatszolgáltatás
A valós idejű adatszolgáltatás azt jelenti, hogy minden rendelést a teljesítés után legkorábban 15 perccel szükséges továbbítani.
Milyen adatokat kell továbbítani:
Rendelés kezdeti és lezárási időpontja (helyben fogyasztás esetén)
Fizetési módok és azok eloszlása (külön a bank- vagy SZÉP kártyás fizetés, készpénz és utalványok)
Tárgynap
Fogyasztás típusa (helyben vagy elvitel vagy kiszállítás)
Rendelt tételek:
Tételek megnevezése
NTAK fő és alkategória
ÁFA tartalom
Bruttó ár
Mennyiség, egység és mértékegység
Rendelés időpontja (mikor került a kosárba)
Egyéb értékek:
Szervízdíj és ÁFA tartalom
Csomagolási díj és ÁFA tartalom
Kedvezmények
Internet kimaradás esetén vagy amikor a szerverhez nem jutnak el időben a rendelési adatok, akkor van lehetőség "Technikai hibára" hivatkozva később felküldeni a rendelést. Ilyenkor a rendszer figyel arra, hogy a megfelelő időpontok érkezzenek be és ne legyen hibás az adatszolgáltatás.
A POS menti a rendelés kezdetét és végét (asztalos kiszolgálásnál, hiszen csak akkor szükséges ez az adat), továbbá a tárgynapot.
Partnereinknek semmi dolga nincs a mindennapi működésnél, a rendszer minden fontos információt összeszed és továbbít az NTAK részére. Ha módosítás vagy sztornó történik egy rendelésen, akkor ezeket is frissítve küldi el a rendszer.
Portálos rendelések
A portálos rendeléseket is az Orsys rendszere küldi el az NTAK számára, mivel a portálok (Foodora, Wolt, Falatozz, Éhenhalok) nem integrálták az NTAK modult.
Ha még nincs portál integrációd vagy szeretnél többet megtudni róla, akkor látogass el a Portál integrációk és működés dokumentumra.
A portál integrációk csak akkor működnek megfelelően, ha minden termékhez meg van adva az Orsys SKUID. További részletekért látogass el a Portál integráció és a Mi az a SKU ID oldalra.
Ha több virtuális étlappal is rendelkezel (egy cég és egy helyen van, de különböző márka) akkor a megfelelő adatszolgáltatás érdekében több étteremre van szükséged az Orsys rendszerébe.
Egyéb információk
Itt találhatók az egyéb információk, ami alapján a rendszer felküldi, kihagyja vagy hibára fut a termékek és rendelések felküldése esetén.
POS rendelések
Azok a rendelések amik a POS felületen kerülnek felvételre, például telefonos, helyben fogyasztásos vagy elviteles rendelések.
Ilyenkor minden termék felküldését megpróbálja a rendszer, mivel pontosan tudja mely termékekről van szó. Viszont a küldés státusza lehet a teljesítés után sikertelen, ha nincs megfelelően beállítva a termék.
A sikeres adattovábbításhoz szükséges a csoportok és termékek megfelelő kategorizálása és minden NTAK számára kötelező adat megadása. Részletesen erről itt olvashatsz: NTAK adatküldés beállítása.
Portálos rendelések
Azok a rendelések amik külsős integrációkból érkeznek be, mint például saját webshop, Foodora és Wolt.
Külső integrációnál nagyon fontos, hogy rendesen be legyen állítva a portálon a termékek SKUID azonosítója, amivel a rendszer tudja, hogy mely termékek kerültek megrendelésre. Ezt az azonosítót az étlap első oszlopában találod külön a termékekre és a feltétekre is.
További információkért a portálos integrációkról látogass el a [LINK: Portálos integrációk és beállítás] cikkre.
A rendszer nem küld fel termékeket az NTAK felé, ha:
Nem rendelkezik SKUID-vel, vagy nem található meg pontos névegyezés alapján,
Nincs feltétje vagy kiegészítője és ingyenes a termék.
A felküldés hibára fut, ha:
Nem rendelkezik SKUID-vel és pontos névegyezés alapján sem található, de nem ingyenes, vagy rendelkezik feltétekkel.
Nincs beállítva megfelelő ÁFA százalék a termékeknél.